Bulli Bus |
|
Terug naar Sleuteldag |
1 februari 2006
Het lijstje met klusjes voor Bulli wordt groter... Ik wil o.a. kijken naar de reden dat de motor snel afslaat tijdens het opwarmen. Om dit wat makkelijker te maken, besluit ik om een 'Motor Tune-up' set te bestellen bij Conrad.
4 februari 2006
Deze dag stond gereserveerd voor een bezoek aan het Boekenfestijn in de Ahoy-hallen in Rotterdam. Omdat de Skoda voor een garantiekwestie naar de garage moet (vervangen van katalysator), besluiten we om Bulli in te zetten voor deze rit. Eerst olie bijvullen en dan op pad. Het is een beetje een vochtige dag en er komt nogal wat vuil op de ramen. Helaas blijkt dat de ruitensproeier niet meer werkt. Het sproeierprincipe van Bulli is gebaseerd op luchtdruk, en werkt dus niet met een pompje. Op de een of andere manier is de druk volledig weggevallen. Bij een tankstation proberen we om het reservoir weer op druk te brengen. Terwijl de lucht naar binnen gepompt wordt, horen we dezelfde lucht echter ook weer weglekken. Dan de ruit maar handmatig schoonmaken en een extra item op de to-do lijst plaaten.
11 februari 2006
De meetapparatuur is binnen, maar het is enigszins regenachtig buiten. Ik besluit om eerst de accu van mijn BMW motor uit te bouwen voor een controle. Nadat deze aan de lader staat, ga ik toch aan de slag met Bulli. Eerst maar eens kijken naar de ruitensproeier, want dit is direct belangrijk voor de veiligheid.
Nadat ik het voorpaneel aan de bijrijderskant heb verwijderd, blijkt dat er geen vloeistof meer in het reservoir zit. Ik verwijder het reservoir om dit om lekkage te controleren. Dit leidt echter niet tot een oplossing. De lekkage moet dus ergens in de leidingen zitten. Nadat ik het voorpaneel aan de bestuurderskant heb verwijderd, blijkt hier inderdaad iets mis te zijn.
De elektrische compressor die ik heb gebruikt is echter te zwaar voor de zekering in de sigarettenaansteker... Dan maar naar de bezinepomp om daar de luchtdruk te lenen. Hier kan ik ook direct de lokatie van het lek bepalen. Het blijkt de slang te zijn tussen het reservoir en de stuurschakelaar. Bij een lokale automaterialenhandel haal ik een tussenstukje met slangenklemmen en een voetpomp. Bij een elektronicahandel haal ik extra glaszekeringen.
Omdat het tussenstukje een Y-stuk is, moet één van de pootjes dichtgemaakt worden. Op aanraden van de verkoper doe ik dit door het pootje dicht te smelten boven een vlammetje. Het lekke stuk slang wordt weggesneden en ik zet het tussenstuk ertussen waarbij ik de klemmen gebruik om het goed dicht te maken. Met de nieuwe voetpomp wordt vervolgens het reservoir op druk gebracht. Hoera! We kunnen de ruitensproeiers weer gebruiken.
Vervolgens aan de slag met de motor. Omdat bij aflevering de motor is afgesteld (kleppen, bougies, ontsteking, volgens de werkbon van Paruzzi), begin ik eerst maar eens te kijken naar de afstelling van de choke en het stationair toerental. Hier valt nog wel wat aan te verbeteren als ik de boeken mag geloven. Ondertussen kijk ik ook direct even naar de techniek van het luchtfilter en de ontsteking. Na wat prutsen lijkt de warme motor een beter stationair toerental te hebben (tussen 800 en 900 RPM, volgens het boekje). Of het CO gehalte nu nog goed is, is maar de vraag... daar heb ik zelf echter niets aan veranderd.
12 februari 2006
Vanmiddag de eerste rit nadat de motorafstelling is veranderd. Het lijkt erop dat er daadwerkelijk verbetering is opgetreden. Ik merk niet dat de motor af wil slaan bij het stoplicht. Wat ik wél merk, is dat de ruitensproeier niet meer werkt.... Blijkbaar zit er toch nog ergens een lek... Dat wordt een herhalingsklus!
-> Klik hier voor meer belevenissen